ประกอบด้วยประโยคอิสระประโยคเดียว ตัวอย่างเช่น
Smoking is no longer legal in many public places.
Some children are afraid of ghosts.
There are a lot of people on the street.
The games have become politically important. ประโยคความเดียวหรือเอกัตถประโยค (Simple Sentence) คือประโยคที่ Mary plays the guitar. ประโยคความรวมหรืออเนกัตถประโยค (Compound Sentence) คือประโยค ที่ประกอบด้วยประโยคอิสระตั้งแต่สองประโยคขึ้นไปมาเชื่อมกันด้วยคำสันธานหรือ คำเชื่อม ตัวอย่างเช่น
During the school year, students go to lectures or they study by themselves. Sometimes they cross a street, and a police officer gives them a ticket.
The games can be seen by nearly every country in the world and are therefore an ideal platform for political statements.
1.3 ระหว่างประโยคอิสระหนึ่งประโยคกับประโยคย่อยอย่างน้อยหนึ่งประโยค ตัวอย่างเช่น
Astronomers are scientists who study the stars.
ประโยคความเดียว
(Simple Sentence)
There are a variety of ways to correct a child’s behavior.
Inside the house were two teachers.
2.2 Completion (2.2.1 Verb Completion ภาคแสดงประกอบด้วยคำกริยาเสมอ และอาจจะมีกรรมที่รวมเรียกว่า Verb เช่น คำนาม คำสรรพนาม บุพบทวลี คำคุณศัพท์ ฯลฯ) หรือส่วนขยายที่ เรียกว่า Verb Modifiers ดังตัวอย่างต่อไปนี้ Children are cute.
She can speak at least three languages.
The teacher gave some help to the children.
He bought some flowers for his wife.
Unfortunately, the professor wants to retire this year.
2.2.2 Verb Modifiers ดังตัวอย่างต่อไปนี้ The teacher should speak nicely to the children. (‘nicely’
, schools have been approved to provide lunch. (‘In 2003’ บอก ลักษณะการทำอาการ) บอกเวลา) บอก สถานที่) บอก ระยะเวลา) บอกทิศทาง) บอกความเสริม) 3. ประโยคย่อย (Dependent Clause)
ขึ้นต้นด้วย
ประโยคความซ้อนหรือสังกรประโยค (Complex Sentence) คือประโยคผสม Astronomers are scientists who study the stars.
In 1984 some countries decided not to send teams to the Los Angeles Games because they felt that there was not enough security and that they were too commercial.
1.4 ประโยคความผสมหรืออเนกัตถสังกรประโยค (Compound-Complex Sentence) คือประโยคผสมระหว่างประโยคความรวมกับประโยคความซ้อน ตัวอย่างเช่น Before
(Simple Sentence)
ประโยคความเดียวหรือเอกัตถประโยค
ภาคประธาน
ภาคประธาน
Dogs bark.
Everybody enjoys a good story.
Bangkok is the capital of Thailand.
The earth spins in space rather like a top.
Life on earth depends on the sun.
Alcohol can promote cancer
The brightness of the sun is astonishing.
2.1 (Simple Sentence) คือประโยคที่มี ประโยคอิสระ (Independent Clause) เพียงประโยคเดียว โดยทั่วไปประโยคอิสระดังกล่าว ประกอบด้วยภาคประธาน (Subject) และภาคแสดง (Predicate) ดังตัวอย่างต่อไปนี้ (Subject) ภาคแสดง (Predicate) ภาคประธานมีได้หลายรูปแบบ ทั้งที่เป็น คำนาม คำสรรพนาม คำนามวลี Gerund Phrases, Infinitive Phrases You
Who
Dr. Mitchell Gaynor
Students
It
Diet and lifestyle
This
Swimming
To be able to learn a language means that one has to practice a lot.
To be able to learn a language means that one has to practice a lot.
For educators to worry
That he passed his exams
is not surprising. is normal. is good exercise. is the concept of how life begins. may be effective in preventing cancer. is a good idea to study hard. may also be asked to answer a questionnaire. is a famous scientist. will stay after class? บางครั้งภาคประธานมาอยู่หลังกริยาเพื่อความชัดเจนหรือเพื่อเป็นการเน้น หรือใน ประโยคที่มี there is/are/was/were ที่แปลว่า ‘มี’ ตัวอย่างเช่น There are a lot of books in the library. There are a variety of ways to correct a child’s behavior.
Inside the house were two teachers.
2.2 Completion (2.2.1 Verb Completion ภาคแสดงประกอบด้วยคำกริยาเสมอ และอาจจะมีกรรมที่รวมเรียกว่า Verb เช่น คำนาม คำสรรพนาม บุพบทวลี คำคุณศัพท์ ฯลฯ) หรือส่วนขยายที่ เรียกว่า Verb Modifiers ดังตัวอย่างต่อไปนี้ Children are cute.
She can speak at least three languages.
The teacher gave some help to the children.
He bought some flowers for his wife.
Unfortunately, the professor wants to retire this year.
2.2.2 Verb Modifiers ดังตัวอย่างต่อไปนี้ The teacher should speak nicely to the children. (‘nicely’
In 2003
Students can be observed in all classrooms. (‘in all classrooms’
For several decades, teachers have been supervised by administrators and supervisors. (‘For several decades’
Students can be observed in all classrooms. (‘in all classrooms’
For several decades, teachers have been supervised by administrators and supervisors. (‘For several decades’
The students hurried toward the laboratory. (‘toward the laboratory’
Several students discussed the subject with their professors. (with their professors’
ประโยคย่อย เป็นประโยคที่เกิดขึ้นตามลำพังไม่ได้ เพราะไม่ได้ความสมบูรณ์ ต้อง อิงประโยคหลัก ประโยคย่อยทำหน้าที่แทนคำนาม
3.1 Noun Clause
(Nominals) และเป็นตัวขยาย (Modifiers) โดยทั่วไป ดูได้จากตัวเชื่อม เป็นต้นว่า ประโยคย่อยที่ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม because เป็น Adverb Clause ทำหน้าที่ขยายกริยา หากขึ้นต้นด้วย that ทำหน้าที่เป็น Noun Clause, Adjective Clause หรือ Adverb Clause ทำหน้าที่เหมือนคำนาม โดยทั่วไปขึ้นต้นด้วย that, who, what, if, when, why, where, how ตัวอย่างเช่น The student said that his father was sick. (
How the shooting started
Identifying who is intelligent is not easy. (
They made it clear that something has to be done. (
Tell me what you want. (
3.2 Adjective Clause
เป็นประธานของคำกริยา ‘is’) เป็นกรรมของ ‘identifying’) เป็น Object Complement ของคำกริยา ‘made’) เป็นกรรมของคำกริยา ‘tell’) ทำหน้าที่ขยายคำนามและคำสรรพนามที่อยู่ข้างหน้า เพื่อให้ข้อมูลเพิ่มเติม ซึ่งบางครั้งถูกละไว้ในฐานที่เข้าใจ หรือถูกลดรูป ดังรายละเอียด ต่อไปนี้ 3.2.1 Adjective Clause
ที่ขึ้นต้นด้วย Relative Pronoun เรียกอีกชื่อหนึ่ง ได้ว่า Relative Clause ตัวอย่างเช่น The museum which the students had come to see was very interesting.
The students whom I teach are all hard working.
I met a lady whose book is a bestseller.
The book which I have been reading is very interesting.
หรือ The book I have been reading is very interesting.
This is the book that I have been reading.
หรือ This is the book I have been reading.
3.2.2 Adjective Clause
ที่ขึ้นต้นด้วย Subordinating Conjunctions บางครั้ง Adjective Clause สามารถขึ้นต้นได้ด้วย where, when หรือ why ตัวอย่างเช่น The resort where we stayed last month was in Khao Yai.
Our vacation is in April, when we have some free time.
I don’t know the reason why people don’t like her.
3.2.3 Adjective Clause ขึ้นต้นด้วย
She lost 5 kilos within one week, which is quite amazing.
She couldn’t come to the party, which was ashamed.
3.2.4 Adjective Clause ที่มีคำบุพบท (Preposition) บางครั้ง Adjective Clause ต้องคงคำบุพบทเอาไว้ ตำแหน่งของคำบุพบทนั้น ๆ อาจจะอยู่หน้าหรือหลัง Relative Pronoun ตัวอย่างเช่น These are the kids with whom my son walks to school.
หรือ These are the kids whom my son walks to school with.
หรือ These are the kids my son walks to school with.
3.3 Adverb Clause ทำหน้าที่ขยายคำกริยา ตัวขยายอื่น ๆ และประโยค โดยทั่วไปขึ้นต้นด้วย Subordinating Conjunctions ซึ่งจะช่วยบอกความหมายของ ประโยคย่อย และมักจะอยู่หลังประโยคหลัก Adverb Clause นี้ สามารถถูกลดรูปได้ เช่นกัน ดังรายละเอียดต่อไปนี้ 3.3.1 Place ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น where, wherever, as ตัวอย่างเช่น She listens to music wherever she goes.
We can go wherever you want to go.
Turn left as you see the post office.
3.3.2 Time
ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น as soon as, as long as, after, before, by the time, once, since, till, until, when, while ตัวอย่างเช่น Please call as soon as you can.
You can stay as long as you want to.
After he had supper
I left home before he arrived.
His mother has not seen him since he left home.
Until many more studies are completed
We should try it when we have time.
The telephone rang while I was cooking.
, we’ll have to do our best to keep students in school. , he went for a walk. 3.3.3 Manner ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น as, how, in that ตัวอย่างเช่น You have to do as you were told.
They let us do how we like.
3.3.4 Degree
ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น as, as . . . as, not so/as . . . as, than, so/as long as, so/as far as ตัวอย่างเช่น Do it as best as you can.
We finished sooner than we had expected.
As far as I am concerned
3.3.5 Contrast and Concession , you can do it here. ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น although, (even) though, (even) if, no matter who/what/how, while ตัวอย่างเช่น Although it was raining
No matter how bad it looks
He applies for a scholarship, although his parents are wealthy.
3.3.6 Cause
, we should not give in. ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น as, because, for, since, when ตัวอย่างเช่น
We have to start early because it’s a long way from here.
You must get ready for bed, for it’s quite late.
He will eventually return home, since his country needs experts.
3.3.7 Purpose and Result ขึ้นต้นด้วยคำเชื่อม เช่น in order that, so (that), so/such . . . that, for fear (that), in case ตัวอย่างเช่น They arrived early in order that they had time to relax.
He wants to be a good student, so (that) his mother will be proud of him. She studied so hard that she could pass all the subjects.
We kept quiet for fear that he might know we were still up. - การลดรูป (Reduced Clauses/Phrases)
ในภาษาอังกฤษ นิยมการลดรูป หรือละข้อความไว้ในฐานที่เข้าใจในประโยคย่อย เพื่อให้ประโยคกระชับและสั้น ดังตัวอย่างต่อไปนี้
4.1 Relative Clauses 4.1.1 Active Voice ประโยคเต็ม
A teacher who knows the child well can understand him better. ประโยคลดรูป
A teacher knowing the child well can understand him better. ประโยคเต็ม
A teacher who has confidence will be successful in his work. ประโยคลดรูป
ประโยคลดรูป
Society means a group of people with the same laws and the same way of life. ประโยคเต็ม
The countries which are between the polar and tropical regions have a temperate climate. ประโยคลดรูป
The countries between the polar and tropical regions have a temperate climate. ประโยคเต็ม
Bring all the chairs that are available. ประโยคลดรูป
4.1.2 Passive Voice Bring all the chairs available. ประโยคเต็ม
The topic which is given is probably too broad. ประโยคลดรูป ประโยคเต็ม
The students who are called undergraduates are those who work for their first degree. ประโยคลดรูป
4.2 Subordinate Clauses 4.2.1 Active Voice The students called undergraduates are those who work for their first degree. ประโยคเต็ม
As she had passed her exams ประโยคลดรูป
Having passed her exams ประโยคเต็ม
After I had prepared my lesson ประโยคลดรูป
After preparing my lesson ประโยคเต็ม
If the teacher moves on too quickly ประโยคลดรูป
Moving on too quickly ประโยคเต็ม
The child has been happier since he came back from a new school. ประโยคลดรูป
The child has been happier since coming back from a new school. ประโยคเต็ม
The child was too sick to go to school ประโยคลดรูป
Being too sick to go to school ประโยคเต็ม
She did not wish to continue her studies ประโยคลดรูป
Not wishing to continue her studiesประโยคเต็ม ประโยคลดรูป
They left without saying anything. ประโยคลดรูป
Generally speaking ประโยคลดรูป
4.2.2 Passive Voice ประโยคเต็ม
If discipline is used wisely ประโยคลดรูป
Used wisely ประโยคเต็ม
Once it is deprived of oxygen ประโยคลดรูป
Once deprived of oxygen ประโยคเต็ม
Their hands were held highประโยคลดรูป Their hands held high, the children circled to the left. . The children circled to the left. , the brain dies. , the brain dies. , discipline will promote classroom activities. , it will promote classroom activities. , it wasn’t a bad move. , children are ready to learn. They left. They hadn’t said anything. , she decided to become a dressmaker. . She decided to become a dressmaker. , he had to take a day off. . He had to take a day off. , the teacher may lose the child’s attention. , he may lose the child’s attention. , I went to class. , I went to class. , she became a teacher. , she became a teacher. The topic given is probably too broad.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น